Als je auto wil rijden, dan is de meest voor de hand liggende optie dat je een auto koopt. Helaas zijn auto’s, groot of klein, nogal duur in de aanschaf. Om die reden wordt vaak een tweedehands auto gekocht. Zelfs een auto van slechts een jaar oud, is al een stuk goedkoper. Over het algemeen geldt dat hoe ouder de auto is, hoe goedkoper de aanschaf. Uiteraard is de leeftijd niet de enige factor. Zo is de kilometerstand ook belangrijk. Een relatief jonge auto met veel kilometers op de teller kan goedkoper zijn dan een wat oudere auto met weinig kilometers.
De aanschaf van een auto is een eenmalige uitgave, tenzij je een lening moet afsluiten op de auto te kopen (zie onder “Lenen” voor meer informatie). Naast de aanschaf heb je te maken met (maandelijkse) kosten:
- De autoverzekering
- Motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd
- Onderhoud
- En natuurlijk benzine.
Het onderhoud van je auto hoeft niet duur te zijn. De nieuwere auto’s hebben genoeg aan een keer per jaar een onderhoudsbeurt, soms zelfs minder (als je niet veel rijdt). Maar zoals net al gezegd, een nieuwe auto is duur in aanschaf. Een oude, echter, vraagt veel onderhoud. De aanschaf is dan misschien wel goedkoper, maar het onderhoud kan een dure hobby worden. Daarnaast is onderhoud een onzekere factor. Je weet immers nooit wanneer er iets stuk gaat. Zo kan je dus zomaar voor vervelende verrassingen komen te staan.
Verder heb je nog te maken met de afschrijving van de auto. Dit is simpelweg de waardevermindering van je auto omdat hij ouder wordt en omdat er meer kilometers mee gereden wordt. Die afschrijving betaal je niet, maar je moet natuurlijk wel geld aan de kant zetten om ooit weer een nieuwe(re) auto te kopen.
Een tweede optie is het leasen van een auto. Iedereen heeft wel eens gehoord van een leaseauto van de zaak. Dit zijn zakelijke leasecontracten waarbij het bedrijf de auto leaset, en jij erin mag rijden. Je betaalt dus niks. Tenzij je privé ritjes gaat rijden, van in totaal meer dan 500 km per jaar. Dan betaal je de zogenaamde bijtelling. De bijtelling houdt in dat je jaarlijkse salaris met een bepaald bedrag wordt verhoogd. De belastingdienst doet dat. Hoe veel hoger je salaris wordt, hangt af van het type auto. Een heel zuinige auto heeft 4% bijtelling. Dit houdt in dat je salaris (van een jaar) op papier met 4% van de nieuwwaarde van de auto wordt verhoogd. Dat salaris krijg je niet, maar de belastingdienst doet alsof je extra inkomen hebt gehad. En het vervelende is: daar moet je inkomstenbelasting over betalen! Let dus op: als je met de leaseauto van de zaak, privé gaat rijden, dan krijg je van de belastingdienst een rekening. Toch is de rekening zo laag; daar had je zelf nooit een auto van kunnen rijden!
Naast de zakelijke lease, kun je als particulier ook een auto leasen. Dit heet private lease, en dat is tegenwoordig helemaal in. De meeste dealers bieden private lease aan. Je leaset dan zelf direct een nieuwe auto, meestal via een leasemaatschappij van het automerk. Je betaalt een vast bedrag per maand en daar zitten alle kosten in: de aanschaf, het onderhoud, de wegenbelasting en de verzekering. Er wordt zelfs al rekening gehouden met een bepaalde restwaarde.
De meeste leasecontracten zijn voor 3 jaar. Maar er bestaan ook contracten met termijnen van 1 jaar tot en met 5 jaar. Belangrijk is het aantal kilometers dat je per jaar mag rijden. Een standaard contract gaat uit van 10.000 km per jaar. Rij je meer, dan betaal je een (dure) meerprijs per extra kilometer. Let daar dus goed op!
Waar je ook op moet letten is dat een private lease gezien wordt als een lening. Dat betekent dus dat het contract geregistreerd staat bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). En dat kan weer betekenen dat als je een andere lening wilt afsluiten, zoals een hypotheek, je minder kunt lenen dan eerst.
Alles bij elkaar genomen kan het private leasen van een auto toch handig zijn. Je weet precies vooraf wat je kosten zijn voor de periode van het contract. Geen verrassingen (als je de kleine lettertjes van het contract goed gelezen hebt). Je rijdt een nieuwe auto, zonder dat je een grote zak geld mee hoeft te nemen.